Dikkat Geliştirici Aktiviteler
·
Çocuğunuz için günlük bir plan yapın, yapacağı işlerin saatlerinin
her gün belirli ve aynı olmasını sağlayın. Bu çocukların düzene, sınırlara,
yönlendirilmeye ihtiyaçları vardır.Yapacağı işi sürekli ertelememesi için,
program yapmasına yardım edin.Yapılması gereken işleri küçük parçalara bölün.
Böylece çocuğun her parçayı yapabileceği kadar küçültülmüş görmesi sağlanır ve
daha işe başlamadan hissettiği iş hafifletilir.
·
Kontrol altına alıcı ve yatıştırıcı sınırlar koyun. Sınırları
koyarken bunların sürekli, tutarlı, tahmin edilebilir ve basit olmasına dikkat
edin.
·
Cezayı mümkün olduğunca az kullanın. Zayıf olduğu yanların yerine
başarılı olduğu alanların üzerinde durun. Pekiştirici cümleler veya
davranışlarla bunların devamlılığını sağlayın. Çocuğunuzu güzel sözlerle
kucaklayarak ödüllendirmeniz, olumlu davranışlarına küçük armağanlar vermeniz
çok önemlidir.
·
Daha şakacı olun ve daha arkadaşça davranın. Onunla beraber eğlenin.
Arada sırada hatalar yapın, böylece tek hata yapanın kendileri olmadığını
görebilsinler.
·
Çocuğunuz çok fazla heyecanlı ve hareketli olduğu zamanlarda başka
bir aktiviteyle dikkatini dağıtmaya çalışın.Harekete ihtiyacı olduğu için, ona
amaçlı bir şekilde hareket edebilme imkanı tanıyın.
·
Kendisini kötü hissettiğinde, huzursuzlandığında tek başına
olabileceği bir yer önerin. Burada kendisini dinleyebileceğini ve
sakinleşebileceğini anlatın.
·
Çocuğunuzla her gece ödevini yapacağına veya belirlenmiş görevleri
yapacağına dair bir anlaşma yapın ve bu anlaşmayı onun görebileceği bir yere
asın. Eğer çocuğunuz anlaşmaya uymazsa siz de söz vermiş olduğunuz ayrıcalığı
iptal edin. (Limit-seçenekler gibi)
·
Fiziksel egzersiz yaptırılmalıdır. Enerjisini harcayabileceği
ortamlar yaratmalısınız. Enerji deşarjı için; açık havada yürüyüş, koşma,
atlama, zıplama, eski gazeteleri top yapıp atma, gazete kağıtlarını yırtıp,
avucunda sıkıp, üzerinde tepinmek, topu duvara atmak, bisiklet kullanmak,
hamur, çamur ve su oyunları yapılabilecek faaliyetlerdir.
·
Onunla oyun oynayın ve bırakın oyunu çocuğunuz yönetsin.
·
Çocuğunuzun konuşması bitene kadar kesmeden onu dinleyin.
Görsel dikkati
geliştirmek için bazı aktiviteler:
·
Eksiği, Benzeri bulma,benzerleri çizgi ile birleştirme, Farklıyı
bulma, Yanlışı bulma, Sıradakini bulma,
·
Eşleştirme
·
Saklı şekilleri bütünde bulma
·
Resimlere göre hikaye oluşturma
·
Hikayeyi oluşturan karışık resimleri sıralama
·
Odanın içinden bir cisim seçme ve sorularla cismi bulmaya çalışma
·
Resimle ilgili soruları cevaplama, "Ne oldu, ne düşünüyor, ne
hissediyor? vb." soruları cevaplama
·
Resme bakıp kapatma, neler hatırladığına hemen bakma ve aradan bir
süre geçtikten sonra bakma
·
Resme baktırdıktan sonra kapatma, "bu gösterdiklerimin hangileri
resimde vardı?" sorusuna cevap arama
·
Hiç bakmadan arkasındakileri söyleme
·
Bir kaç gün önce gidilen yerle, yapılan işle ilgili ayrıntıları
hatırlama
·
Oda içerisinden saklanan, yeri değiştirilen eşyayı bulma
·
Modele göre inşa yapabilme,
·
Parça bütün ilişkisini bulma, parçalanmış şekiller parçalanmadan önce
nasıldı
·
Lego, maket, kinex, puzzle, memory oyunlarını oynama
İşitsel Dikkati
geliştirmek için bazı aktiviteler:
·
Kısa hikayeler okuduktan sonra, hikaye ile ilgili küçük sorular
sorabilirsiniz, "Hikayenin kahramanları kimlerdi?", "Hikayenin
sonu başka nasıl bitebilirdi?" gibi.
·
Hikayede geçen kahramanların isimlerini söylemesini istedikten sonra,
bu kahramanları kullanarak yeni bir hikaye anlatmasını isteyebilirsiniz.
·
Hikayeyi okumadan önce bir kelime belirleyebilir, hikaye okunduktan
sonra belirlenen kelimenin hikaye içinde kaç kere geçtiğini sorabilir ya da o
kelime her geçtiğinde elini çırpmasını isteyebilirsiniz.
·
Hikayeyi siz okuduktan sonra onun, resimlerine bakarak dinlediği
hikayeyi yeniden anlatmasını isteyebilirsiniz.
·
Hikayedeki bir kahramanı seçmesini isteyebilir, "Onun yerinde
sen olsaydın ne yapardın?" "Hikayenin bir yerinde durup ona yardımcı
olabilseydin sen ne önerirdin?" gibi sorular sorabilirsiniz.
·
Sadece resim gösterilip resim hakkında konuşmasını isteyebilir, sonra
hikayeyi okuyup ve aradaki farklılıkları tartışabilirsiniz.
·
Arka arkaya sözel talimatlar verip, önce tekrar etmesini, sonra
söylenenleri sırası ile yapmasını isteyebilirsiniz. (Zıpla, dön, kapıyı aç vb.)
·
Anlamlı anlamsız, kısadan uzuna, alçak sesten yüksek sese doğru
kelime, cümle veya sayılar söyleyip, tekrar etmesini isteyebilirsiniz. Arkası
döndürülerek aynı faaliyeti tekrarlatabilirsiniz.
·
Söylenen kelime, cümle veya sayılardan aklında kalanları yazmasını
isteyebilirsiniz.
·
Ailece kulaktan kulağa oynayabilir, kaybedene önceden
kararlaştırılmış komik bir ceza verebilirsiniz.
·
Birbiriyle ilişkili iki kelimeyi ard arda söyleyip, daha sonra bir
tanesi verilip diğerini hatırlamasını isteyerek, çağrışım yapmasını
sağlayabilirsiniz. (yatak-yastık vb.)
·
Televizyon izlerken duyduklarını tekrar etmesini isteyebilirsiniz.
"Benim işim var iyi dinle bana anlatırsın." gibi bir talimat
verebilirsiniz.
·
Gün içinde yaşadıkları hakkında konuşması için uygun ortamlar
sağlayabilirsiniz. Bu paylaşım yaşanırken çocuğun tek konuya odaklanarak
konuşmasına, dikkat edilmelidir, çocuğa yöneltilecek sorular kesin ve net
olmalıdır ("Bugün x arkadaşın geldi mi?" gibi). Siz de gün içinde
yaşadıklarınızı çocuğunuzla paylaşmayı deneyebilirsiniz.
·
Sesleri ayrımlaştırabilmesi için sessiz kalıp, bazı sesleri dinlemesi
sağlanabilir ve duyduğu sesi tanımlamasını isteyebilirsiniz.
·
Gözleri kapalıyken çıkan sesten nesneyi bulmasını isteyebilirsiniz.
Çeşitli sesler çıkarılır ve çocuğun gözleri kapalı iken bu sesleri tanıması
istenir (kalem açılması, kağıt hışırtısı, tahtaya yazı yazma gibi).
·
Masaya kalemle, avuç içiyle, parmak ucuyla, ayakla çeşitli ritimlerde
vurmasını, tekrarlamasını, toplamasını isteyebilirsiniz.
·
Tempo ile çalışarak, müziğin temposu artıyorsa hareketlerini
hızlandırmasını, azalıyorsa hareketlerini yavaşlatmasını isteyebilirsiniz.
·
Sizin söylediğiniz bir kelimeyi, tekrar ettirebilir, yeni kelime
ekleyebilir, ve şaşırana komik bir hareket yaptırabilirsiniz.
·
Akıldan bir şey tutup, anlatıp, onun ne olduğunu bulmaya
çalıştırabilirsiniz.
·
Okunan bir hikaye ile ilgili ayrıntıları aradan uzun bir süre
geçtikten sonra hatırlamasını ve anlatmasını isteyebilirsiniz.
·
Söylediğiniz kelime, harf, sayı dizisini tam tersi sırada tekrar
ettirebilirsiniz.
